A SMARTCONTENT PROJEKT CÉLJA
A projekt célja egy okostananyagot kínáló, online tanulást támogató felhő alapú alkalmazás prototípusának kifejlesztése. A tanulási tevékenység támogatása ebben az összefüggésben magában foglalja a tanulást leginkább segítő okos tananyagok létrehozását és fejlesztését, valamint a szorosan vett tanulási folyamat támogatását.
A tanulásban, a tapasztalatok megszerzésében az erre a célra kialakított információs mező, tananyag segít. Ennek az információs mezőnek a felépítettsége, alkalmazkodási képessége, reaktív természete emelheti a tanulás hatékonyságát.
A SMARTCONTENT RENDSZER LÉNYEGE
Az online képzések egyre nagyobb szerepet vállalnak az oktatás és a tanulás minden szintjén. Ezért kiemelkedően fontos az online tanulás hatékonysága.
Információs mező
A SMARTCONTENT RENDSZER MŰKÖDÉSE
A tanulási folyamatban a szenzorok segítségével kitapintható az egyénekre jellemző tudástérkép. Az egyéni tudástérkép pedig lehetőségeket kínál arra,
hogy a tartalomtér alkalmazkodjon a tanuló felkészültségéhez.
Ez az adaptivitási képesség alkalmasan kidolgozott tartalommal jelentős tanulási hatékonyság- emelkedéshez vezethet.
MIÉRT KÉSZÍTJÜK EZT A WEBLAPOT?
Ezt a bemutatkozó weblapot azért kézsítettük, hogy a rendszerben kidolgozott lehetőségek haszno-síthatóságát a tartalomfejlesztők, vagy az oktatással foglalkozó szervezet számára bemutassuk, megteremtve ezzel az utat, a kialakított prototípus éles alkalmazására.
A SMARTCONTENT SZAKMAI KONCEPCIÓ
Annak érdekében, hogy az okos-tartalmakhoz kötődő tartalom fejlesztés részleteire rátérhessünk, be kell mutatni azt a prototípus környezetet, mely lehetővé teszi, hogy a tartalomkezelésre vonatkozó innovatív funkciók használatba kerülhessenek.
A résztevők számára létrehozhatóak csomópontok, ami virtuális környezetet biztosítson a tanulási projekt számára. A tanulási projekt keretét a képzés közös tartalma, esetleg időbeli vagy térbeli
lefolyása szabja meg.
A projekt keretében felépítésre került egy szoftverkörnyezet, melybe a résztvevők regisztrálhatnak, a hozzáféréseik, adatkezelésük rendezett szabályoknak megfelelően az adminisztrátor szerepkörű felhasználók által kialakítható.
Ebben a virtuális képzési környezetben megfelelő jogosultságokkal lehet kialakítani, meghívni a tartalom gondozásában, a képzés szervezésében és formai, illetve tartalmi lebonyolításában résztvevőket, valamint a képzés résztvevőit.
Természetesen lehetnek olyan helyzetek is, amikor a képzés résztvevői aktívan formálják a képzési tartalmat, vagy azt a folyamatot, amin keresztül a képzés megvalósul.
A képzés reakciókészségét, adaptív jellegét azért tartjuk fontosnak, mert ennek nem csupán az elsajátítás hatékonyságának emelésében, de a tanulási motiváció fenntartásában is kulcsszerepe van.
A SMARTCONTENT ALKALMAZKODÁSI STRATÉGIA
Az okos tanulás, és ebből következően az okos tananyagszervezés is teret kell, hogy adjon az alkalmazkodásnak. A SmartContent alkalmazkodási stratégiákat a következő nézőpontokra bontja:
Tartalmi alkalmazkodás (A tanulási folyamat során nyert információk visszacsatolása a tartalomfejlesztésbe.)
Tutori alkalmazkodás (A tutor, a tanár számára olyan információk gyűjtése, melyek segítik a globális és személyre szabott tanulástámogatást.)
Okostananyag önálló alkalmazkodása (A diákok számára automatikusan rendelkezésre álló tananyagnavigátor, mely az egyéni tudástérkép alapján a megfelelő tananyagokat, kihívásokat kínálja a tanuló számára.)
ONLINE TANULÁS PROBLÉMÁJA
Az online tanulás aktuálisabb, mint valaha. Az aktualitás több tényező együttes jelenlétéből is származik.
Az okostelefonok és az internetelérés rohamos terjedése a világban
A tanulás azonnaliságára és a szükséglethez igazítottságára mutatkozó fokozott igények.
A közvetlen találkozások járványügyi kockázata és az utazáshoz kötődő környezeti hatások is fokozzák az online tanulás lehetőségét.